Leerdoelen
Voor het lesjaar 2008-2009 heb ik de volgende leerdoelen
benoemd:
Persoonlijke leerdoelen:
1. De momenten herkennen dat ik wel of niet in contact sta met iemand. Leren glooiend te bewegen tussen het in en uit contact zijn met de ander (door de dimmer te gebruiken).
Dat betekent dat ik probeer niet ' aan' of 'uit' te staan, maar leer in
'meer' en ' mindere' mate in het contact te staan.
2. Zorgen dat ik vanuit mezelf de ander benader en niet teveel in de ander opga,
terwijl ik op onderzoek uitga naar wie die ander is. Ik wil dan te graag
begrijpen, analyseren of verzorgen. Het is belangrijk dat ik op mezelf intune,
met de ander meevoel, zonder mezelf daarin kwijt te raken. Ik maak gemakkelijk
de beweging naar de ander en die beweging wil ik verbeteren door het vanuit
mezelf te doen. En ook steeds weer terug te komen in mijn eigen basis.
3. Horen, zien en verstaan zonder te oordelen. Dat betekent leren om alles te
laten zijn wat er is, zonder dat ik het vanuit mijn hoofd probeer te verklaren,
kleuren of interpreteren. Hiervoor wil ik deze interpretatie in het contact met de ander herkennen en verkennen. En
leren om mijn interpretatie te erkennen en tegelijkertijd voelend te luisteren naar mijzelf en de ander. Het
is eigenlijk als meditatie: observeren met een open en alerte geest.
4. Ik wil het graag goed doen, ontvang ook graag bevestiging voor wat ik doe.
Dat maakt dat ik soms te hard mijn best doe, teveel iets wil bereiken. Ik wil
leren te zijn in het moment en minder heel actief een doel na te streven. Het
gaat mij erom alert te zijn van binnenuit; door minder te kijken en meer te
voelen. Ook door meer zachtheid te tonen door bijvoorbeeld mijn blik te
verzachten.
Professionele leerdoelen (mijn
ontwikkeling naar therapeut):
1. Bewustzijn van mijn grenzen en die van de ander. Welke ruimte neem ik in, wat doet dat me mij en de ander.
2. Bewustzijn van mijn houding tijdens een sessie en leren om steeds terug te gaan naar mijn eigen basis voordat ik de beweging naar de ander maak.
3. In een gesprek leren beter te concretiseren en tot de kern te komen.
4. In het kader van minder hard mijn best doen; in een sessie volstaan met
iemand anders iets laten ervaren en beleven of een belevenis geven. Dat is
voldoende. Het is niet nodig een oplossing aan te dragen.
Ik verwacht dat ik in het begin van het tweede jaar deze leerdoelen nog wat zal aanscherpen.