Portfolio Haptotherapie                              

 

Omhoog ]

 

 

 

Ontwikkeling 

Dit eerste jaar heb ik me vaak verbaasd. Verbaasd over wat aanraking met mezelf of iemand anders kan doen, de simpelheid van de oefeningen en het grote effect dat het heeft. Ik heb genoten van de werkgroep waarin ruimte was om kwetsbaar te zijn, te zijn met wat er was, te discussiëren, te leren en te oefenen. Ik heb plezier in wat we doen, ook tijdens de lessen. Ik hoopte nieuwe manieren te leren om naar mezelf te kijken en naar anderen. Naar mijn idee ben ik anders gaan kijken. Meer genuanceerd, meer gericht op details. Ook ben ik wat meer in mezelf gezakt en ervaar ik meer rust. Ik heb dit jaar geleerd dat ik veel kwaliteiten in huis heb die bij het vak haptotherapeut horen en dat ik op de goede weg ben. Ik heb me gerealiseerd dat ik grofweg twee posities inneem in relatie tot een ander. In contact of uit contact. Ik besef met wat de verschillen zijn en wat maakt dat ik besluit het contact aan te gaan of te verbreken. Tot nu toe ervaar ik ze nog als tegenpolen, of ‘aan’ of ‘uit’. In de beschrijving van mijn ontwikkeling hierin, zie je dat ook terug. Ik hoop dat ik deze beweging glooiend kan maken in plaats van staccato. Dat is mijn hoofdleerdoel voor het tweede jaar. Mijn overige leerdoelen staan verderop beschreven. 

Ontwikkeling van mijn leerdoelen
Ik ben me meer bewust geworden van mijn leerdoel te vertrouwen op mijn eigen gevoel. Ik durf te handelen op basis van dat gevoel, en naar wat er is. En dan ontstaat ook het bevestigend contact maken wat ik ook als leerdoel had gesteld. Dan zijn mijn lichaam en geest congruent en laat ik zien en merken hoe ik me voel. Ook ben ik me dan bewust van mijn grenzen en die van de ander
Maar door sommige situaties vergeet ik naar mijn gevoel te luisteren en vaar ik meer op wat ik zie en denk. Dan vind ik het meteen lastiger om open te staan voor wat er is. Ik luister dan niet goed naar de ander, maar zit op een andere golflengte. Bovendien vergeet ik om naar mezelf te luisteren. En dat ligt in het verlengde van mijn leerdoel om te leren sturen in het aan’ /’ uit’ gaan. Daarmee bedoel ik situaties wanneer ik meer in mijn hoofd ga zitten en daardoor moeilijker contact met een ander kan aangaan. De reden waarom ik dan ‘in mijn hoofd ga’ is vaak een oordeel of een interpretatie van de situatie. Of omdat ik niet precies weet hoe ik met de situatie om moet gaan. Wat ik dan kan gebruiken is een ‘dimmer’. Want het gaat niet om helemaal uit (of alleen) of helemaal aan (met de ander), maar om nuances in afstand en nabijheid.
Het omgaan met die oordelen en interpretaties was ook een leerdoel. Ik besef me dat ik een oordeel of interpretatie heb. In het begin verzette ik me daartegen, maar het is iets dat er is en waar ik me bewust van wil zijn. Tijdens de aanraking van iemand anders ben ik me dan nog niet bewust van de kleuring die ik had, maar reflectief ontdek ik dat wel. En in sommige situaties belemmerd het mijn openheid. Op de momenten dat ik deze belemmeringen niet ervaar kan ik goed bevestigend in contact zijn. Ik wil op de momenten dat ik de situatie inkleur me hiervan bewust worden. Dat is de eerste stap om tijdens de aanraking me weer open te stellen en voelend te gaan luisteren. Daar hoort ook het herkennen, erkennen, verkennen en benoemen van mijn gevoel bij. Dit loopt eigenlijk door mijn leerprocessen heen. Als ik ‘open’ ben wordt ik steeds aangesproken op het herkennen van gevoelens die er zijn. En ook het erkennen ervan gaat steeds beter en bewuster. Ik ben nog wel erg zoekend naar de woorden die bij die gevoelens passen. 
Op het moment dat ik niet voelend in contact sta met de ander ben ik me ook minder
bewust van mijn grenzen en de ruimte die ik inneem. In een aantal aanrakingen heb ik ervaren dat ik ‘te ver’ ga in het aanraken. En dat komt op de ander dan beklemmend over. En dan laat ik ook niet zien of voelen wat er met me gebeurd. 

Leerdoelen voor het tweede jaar 
Voor volgend jaar betekent dit dat ik me de volgende persoonlijke leerdoelen stel: 
1. Leren glooiend te bewegen tussen het in en uit contact zijn met de ander (door de dimmer te gebruiken).
2. De momenten herkennen dat ik me wel of niet in contact sta met iemand anders. 
3. Mijn interpretatie in het contact met de ander te herkennen en verkennen. 
4. Leren om mijn interpretatie te erkennen en tegelijkertijd voelend te luisteren naar mijzelf en de ander. 
5. Gevoelens beter onder woorden leren brengen. 

Ik stel mezelf ook een aantal
professionele leerdoelen die aansluiten op de ontwikkeling naar therapeut. Maar die benoem ik hier niet.
1. Bewustzijn van mijn grenzen en die van de ander. Welke ruimte neem ik in, wat doet dat me mij en de ander. 
2. Bewustzijn van mijn houding tijdens een sessie en leren om steeds terug te gaan naar mijn eigen basis voordat ik de beweging naar de ander maak. 
3. In een gesprek leren beter te concretiseren en tot de kern te komen. 

Ik verwacht dat ik in het begin van het tweede jaar deze leerdoelen nog wat zal aanscherpen.