[ Omhoog ] [ Algemeen ] [ Ontwikkeling ]
| |
Leerdoelen eerste jaar
Naast de algemene
leerdoelen van de opleiding heb ik voor het eerste jaar een aantal
leerdoelen bepaald.
- Vertrouwen op mijn eigen wijsheid en die van de ander.
- Leren bevestigend contact te maken: ik ben oké en jij bent oké. Wat maakt dat ik een oordeel vorm of een interpretatie geef? En hoe kan ik omgaan met het hebben van oordelen of meningen?
- Bewustzijn van grenzen: van mij en de ander. Welke ruimte neem ik onder verschillende omstandigheden in, wat doet dat met mij en met de ander?
- Mijn gevoel herkennen, erkennen, verkennen en benoemen. Wat voel ik, waarom, wat wil ik ermee doen en wat doe ik ermee?
- Leren sturen in het ‘aan’ en ‘uit’ gaan. Wat maakt dat ik soms
standby ga en hoe kan ik daar meer controle over hebben?
- Ontdekken hoe congruent mijn lichaam en geest zijn. Hoe laat ik zien en merken hoe ik me voel?
Gedurende het jaar heb ik me in deze leerdoelen
ontwikkeld.
|